2013. május 13., hétfő

Kreatív játék 2.

Biztosan mindenki ismeri, emlékszünk rá az általános iskolából. Ő a logikai készlet. Bevallom, nekem abból az időből nem sok emlékem volt róla, talán csak az, hogy milyen jó is szín és forma szerint válogatva visszapakolni az elemeket a helyére az óra végén. :)
 
Aztán akkor fedeztem fel újra, mikor matematikát kezdtem tanítani, és rájöttem, milyen sokszínű eszköz (nem csak szó szerint :)). Lehet vele színeket, síkidomokoat és méreteket tanítani, síkban való tájékozódást, kreativitást, figyelmet és finommanipulációt fejleszteni és még sorolhatnám. De nézzünk inkább néhány ötletet otthonra (vagy a strandra ;) - filléres dolog, papírboltokban lehet kapni és kis helyen meglapul a táskában).
- Már 1,5-2 éves gyerekeknek is jó móka kiborítani a dobozból, nagy nehezen felcsipegetni a földről, majd keresni a helyét a dobozban. Kvázi formaillesztó játék. Már ha az anyuka nem fél attól, hogy a kicsi megeszi, ami megelőzhető, ha ott ül mellette. :)
- Kicsit nagyobbak már azzal is próbálkozhatnak, hogy valamilyen rend szerint teszik vissza őket, mint én anno.
- Lehet az elemeket csoportosítani 4 szempont szerint, eleinte csak egyet-egyet választva: szín (piros, sárga, zöld, kék), forma (kör, négyzet, háromszög), méret (kicsi, nagy) és telítettség (lyukas, teli).
- Több szempontot összevonva lehet keresgélni az elemek között. 2-3 gyerek akár versenyezhet is, ha kiegyenlítettek az erőviszonyok: "Ki talál több kis háromszöget?" "Ki találja meg előbb a kis, lyukas, kék négyzetet?" "Hány nagy zöld kör van?" stb.
- Ugyanilyen kérdezgetős, ha kiválasztunk egy elemet és arra kérjük a gyereke(ke)t, keressenek olyat, amelyik csak egyvalamiben tér el a miénktől.
- Ha a földre kiteszünk négyzet alakban elrendezve 9, 16, vagy 25 elemet, akkor olyan kérdéseket is feltehetünk, hogy: "Mi van a nagy, lyukas, piros kör alatt?"
vagy "Mi van a nagy piros háromszög és a kis kék négyzet között?" Ezzel remekül lehet gyakorolni a síkban való tájékozódást, ami majd az írás alapja lesz. Ovisoknak érdekes.
- Gondolkodom egy olyan játék elkészítésén is, amihez fényképeket készítek (na, ezek már megvannak) a logikai készlet elemeiből kirakott alakzatokról, a gyereknek pedig kép alapján kell pontosan ugyanolyat készíteni. Hogy ketten is lehessen játszani (mert úgy minden érdekesebb) minden alakzatból 2 hasonlót készítettem, amiben természetesen nem szerepelnek ugyanazok az elemek, hogy egyszerre is ki lehessen őket rakni. Szerintem praktikus lesz majd a képeket várható nehézségük szerint be is számozni. Van köztük egyszerű:
 
bonyolultabb:
és ilyenek a hasonló nehézségű párok:
Ezt is lehet emlékezetből, ha nincsemek kinyomtatott képeink. Csak úgy nehezebb az ellenőrzés. Esetleg ugyanazt kirakni, csak más színből?
- Jópofa lehet az is, ha kirakunk néhány elemet és letakarjuk. Aztán felemeljük a leplet, a gyerekek 1 percig nézhetik, majd mikor újra lefedtük, megpróbálják emlékezetből felsorolni, milyen elemek voltak.
- Bekötött szemmel, vagy egy kalapban (szatyorban stb.) tapogatva is meg lehet próbálni kitalálni, mit fogtunk, bár így a színre ráhibázni kicsit nehezebb ;)
Jó szórakozást mindenkinek!
ui.: Két készlet már egész paradicsom, indulhat a párosítás!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése