Először megmutatom, nálunk milyen babzsák készült legutóbb, aztán általánosabb, majd autizmus specifikus játékok következnek babzsákkal.
Babzsák zokniból.
Merthogy a zokniknak többnyire a sarka, talpa, orra lyukad ki, de legritkább esetben a szára. Én meg (ezt is) úgy sajnálom kidobni. Szóval a mintásakat többnyire elteszem, jó lesz még valamire felkiáltással. És most lőn!
Készítettem már babzsákot vegyes anyagokból elsősorban érzékelés fejlesztő céllal, illetve van egy 8 darabos hagyományosabb készletünk is alapszínekkel (2 piros, 2 kék, 2 zöld és 2 sárga) színtanuláshoz, dobálós játékokhoz. Most a munkahelymre is kellett egy készlet, és ez jutott eszembe.
Levágtam a zoknik fejét, kifordítva a vágásnál végigvarrtam, megtöltöttem babbal (igen, ezúttal semmi cifrázás :)) mérlegen mérve a tömeget, majd kívülről összevartam a zokni eredetileg bebújós részét. Hogy miért mértem? Hogy dobálásnál, 2 vállon, 2 kézben, 2 lában tartásnál egyformák legyenek. (Nekem 80g lett így egy-egy zokni töltelékkel együtt, ha valakinek ez segítség a bab-vásárlásnál :))
Az átlagnál kicsit kisebbek, de bölcsiseknek tökéletes méret.
És hogy miért is jó, ha van babszákunk? Íme néhány ötlet a teljesség igénye nélkül:
- A legkisebbeknek lehet gyűrni, fogni, pakolni, nézegetni és örülni, ahogy anya lebólintja a fejéről. Ha ülni tudnak, már ők maguk bólinthatják le, kérésre akár előre, hátra oldalra, vagy anyát utánozva ugyanígy.
- Kicsit nagyobbak már tornyot is építhetnek belőle, sőt lehet ez egy nagyon egyszerű társasjáték is, mikor felváltva teszünk és együtt örülünk, mikor valakinél ledől. (8 db még nem dől le, ahhoz több kell :))
- Szerepjátékban lehet autóút, baba párnája, takarója, konyhai alapanyag, vagy bármi más.
- Ezek a zoknis fajták, vagy a színesek is kiváló lehetőséget nyújtanak a párosításra. Többfélénél lehet csoportosítani is: mintásak és simák, kékes színűek, pirosas színűek stb.
- Lehet velük simán célbadobni karikába, lábosba, tálba. Akár versenyt is rendezhetünk.
- Testrészeiket tanuló gyerekeknek adhatunk olyan feladatot (fekve, ülve és állva is), hogy tedd a hasadra, térdedre, hónod alá stb. Jó iránytanuló és diszlexia megelőző feladat nagyobbaknak az is, hogy fogd a jobb kezedbe és tedd a bal válladra (a kereszetezett irányok nagyon hasznosak, de nem kell csak annak lenni).
- Mindenfajta okosító játékot szórakoztatóvá tehetünk vele. Leteszünk képeket/szavakat a földre (lehetnek mondjuk színek, vagy az angol szavak, állatok nevei) és mondjuk a gyereknek, melyikre kell dobni. Egyszerűbb, ha azt mondjuk amit lát (mondjuk: "Dobd a kutyára"), nehezebb, ha valami olyat, ami arra utal ("Melyik az az állat, amelyik ugat?" "Hogy mondják angolul, hogy...?"), Megint más, ha a képeket mátrixban helyezzük el és a helyét határozzuk meg a többihez képest ("Mi van a tehén alatt?" Jobbra, balra stb.) Ja, és persze nem muszáj képnek lenni, lehetnek ezek színes tálak, vagy bármi más is.
- Jó memóriafejlesztő feladat, ha néhány babzsákot egymás mellé teszünk és egy (vagy később 2, 3 ) játékot (lehet kép, vagy kirakódarab) eldugunk alatta úgy, hogy a gyerek is látja, majd miután visszatettük a babzsákot megkérdezzük, hogy hova tűnt a ... Először 3 babzsákkal kezdjük, ha a gyerek kicsi, utána lehet 6 babzsák 1 kép, vagy 2 kép stb. Tovább nehezíti a dolgot, hogy miután a ... bebújt valahova letakarjuk az egészet egy kendővel, hogy a gyerek ne tudja a szemét folymatosan ott tartani, vagyis tényleg emlékeznie kelljen. (Érthető ez így? Nagyon egyszerű játék, csak leírni nem az.)
- Mozgás ügyesítő feladat, ha babzsákkal a fejen kell feladatokat végrehajtani, mondjuk végigmenni a padon, vagy leguggolni.
- A bordásfalra mászást is ösztönözhetjük azzal, ha a kellő magasságba felteszünk pár babzsákot, amit össze kell gyűjteni. (Nagyobbaknál legyen valami értelmes cél, vagy mese. hozzá.)
- És itt van még a kedvencem: Babzsákokon lépegetés a mozgáskoordináció fejelsztésére és a lábfejboltozat erősítésére. Szigorúan mezítláb! Lehet úgy is, ahogy a képen látszik (alatta mindenképp valami olyasmi, ami nem csúszik, én most csak a kép kedvéért pakoltam ki őket, a gyerek így nagyot esne!), vagy úgy, hogy a szőnyeg alá dugjuk a babzsákokat, tehát igazából nem is látszanak, csak hepehupás lesz tőlük a terep.
.
Autizmus körökben van egy "babzsák" nevű foglalkozás, melyet az Autizmus Alapítvány munkatársai dolgoztak ki. Ennek elsődleges célja a szociális-kommunikációs készségek fejlesztése kis csoportban. Néhány gyerek (és segítőik) körben ül és különböző feladatokat végeznek. A feladatok közül egyáltalán nem mindegyiket végzik babzsákkal, de a név megmaradt. Viszont, hogy most témánál maradjunk azért álljon itt néhány olyan játék, amihez kell babzsák és amit autizmuson kívül is bármelyik gyerekcsoporttal játszhatunk:
- Ezeken a foglalkozásokon leggyakrabban arra használják a babzsákot, hogy (vizuálisan) jelezzék, ki van épp soron. Ez autizmussal élőknek nagy segítség, segít a kommunikáció akadálymentessé tételében (nem kell a szituációkból, gesztusokból megértenem, mikor kerül rám a sor a beszélgetés közben, ill. a szememmel láthatom, hogyan is működik az emberek közti kommunikációban a szerepváltás) Pl. az mond egy állatot, akinél van a babzsák, vagy az válaszol a kérdésünkre (pl. mi változott meg; igaz, vagy hamis), akinek dobjuk.
- Babzsák körbeadogatása: megadott irányba adogatjuk a babzsákot, később esetleg mondhatjuk a másik nevét, vagy gyakorolhatjuk a tessék-köszönöm formulát. Lehet jelre irányt váltani, vagy továbbadás előtt csinálni valamit a bazsákkal.
- Babzsák dobása egymásnak: a foglalkozást vezető megmondja, kinek kell dobni a bazsákot. Pl: "Dobd a babzsákot Lacinak!" később: "Dobd a babzsákot annak, akinek piros pulóvere van!" még később: "Dobd a babzsákot annak, aki szeret vonatokkal játszni!" stb.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése