2014. július 1., kedd

Gyurma

Most szembesültem vele, hogy a gyurma receptem még nincs fent a blogon. Nahát! Tényleg nincs?
Nagyon sokfelé kering ugyanez a recept a neten, de íme, én is leírom, mert mindig így csinálom és tényleg isteni.

Összekeverem a következőket egy lábosban:
20 dkg liszt
10 dkg só
1 ek olaj
1 kk citromsav (borkősav is jó)
3dl víz

A lábost felteszem a gázra, de nem hagyom ott, folyamatosan kevergetem. Mire felforr, kész is. Ekkor még gusztustalan, csomós massza, de miután kiborítom a pultra és gyorsan átgyúrom, máris élvezhető. Talán 5 perc az egész, az edényt pedig beáztatva könnyen ki lehet mosni.
Ételfestékkel szoktam színezni: piros, kék, zöld, sárga és ezek keveréke.
Hónapokig eláll, pedig mi nem tartjuk hűtőben. Akkor szoktam kidobni, mikor elkezd nyúlós-ragadós lenni.
Íme egy jó régi kép, amikor elbíbelődtem ennyi színnel (általában csak 2-4-et csinálok, úgyis összekeverednek :))


+1 tipp: Én azért szeretem frissen készíteni, mert melegen isteni vele dolgozni. Az állaga nem más, de mégsem ehhez vagyunk szokva :)

És hogy mit lehet csinálni gyurmából?

  •  lepényt, lángost, kenyeret, pizzát és más finomságokat
  • szaggatva bármilyen sütit, pogácsát
  • feltekerve palacsintát, kiflit, croissant-t
  • kinyújtva kígyót
  • a kígyót feltekerve csigát, vagy tálat
  • hurkapálcát, vagy szívószálat beleszurkálva sünit, vagy napocskát
  • szintén pálcikákkal betűket, számokat, síkidomokat (itt a gyurma a csomópont)
  • kis bogyókat, gyümölcsöket
  • lehet bele nyomkodni kagylót, csigaházat, legót, dínókat, nyomokat hagyni benne kis autóval
  • ha arcot készítünk belőle, Pötyiből nyomkodhatunk neki szemet, szájat, orrot. Lehet szomorú, vagy vidám...
És miért jó?
A gyurma egyik kedvenc fejlesztő eszközöm, mert könnyen hozzáférhető, nem drága, de remekül fejleszti a finommanipulációt és erősíti a kis ujjakat, előkészítve őket pl. az írásra.
Figyelemre, pontosságra tanít.
Lehetőséget ad szerepjátékra, vagy akár gyurmázás közbeni meghitt beszélgetésre.
Azt mondják, a székrekedéses gyerekeknek kifejezetten jót tud tenni a gyurmázás.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése