Nagyon régen tervben volt már, most végre négy fejlesztő játékot is készítettem kupakokból. Mutatom őket sorban, és írok néhány ötletet, hogyan lehet velük játszani.
1. Csavarós
A kupakokat kemény parafa poháralátétre ragasztottam, belsejükben pedig egy-egy kis állatka (matrica) bújik meg.
Hogyan lehet vele játszani?
- Lecsavarni a kupakokat, meglesni, hol ki lakik. Megnevezni az állatokat, amelyiknek lehet, utánozni a hangját.
- A lecsavart kupakokat visszacsavarni, megkeresni, hova kell zöld, hova fehér. Ez játszható egyedül, de akár úgy is, hogy felváltva húzunk egy kupakot egy zsákból és azt csavarjuk vissza, ami épp jön (és közben tanulunk várni a sorunkra).
- Társas játék az is, ha mindenkinek van egy parafa lapja és ahhoz húz kupakokat, de persze csak a megfelelő színűt tudja felcsavarni. Az nyer, akinek először elkészül (általában nem szeretem az efféle versenyhelyzeteket kicsiknél, úh. inkább együtt örülünk, ha valakinek összegyűlik. Vagy odaadjuk egymásnak, ami nekünk nem kell, és közben mondjuk, hogy "Tessék, ezt neked adom.")
- Dobókockával is játszható, ha a kocka 3 oldalát zöldre, 3-at fehérre festjük. (Vagy gyufásskatulyával, vagy koronggal dobunk, aminek egyik fele zöld, másik fehér.)
- Mondok egy állatot, azt kell megkeresni és a kupakjával eltakarni. Vagy ha készítünk hozzá kártyákat, akkor azt a kupakot felcsavarni, amelyik kártyát húztuk, vagy amit mutatok.
- A végén megszámolhatjuk, hogy az adott lapon hány zöld, ill. fehér kupak van.
Ez egy kicsit nehezebb változat egy doboztetőben. Itt a kupakok mérte, fajtája is különböző, és a szín nem is segít a párosításban (vagyis van egyforma piros és kék, de nem minden piros egyforma.) Becsukva a dobozt jól tárolható, a tető pedig használható a lecsavart kupakok gyűjtésére.
Itt jól látszik, milyen szépen előkészíti ez a feladat a háromujjas fogást a ceruzafogáshoz:
2. Katicás
Hogyan lehet vele játszani?
- Legegyszerűbb, ha egyszerűen meg kell találni, hova illik kis katica és hova nagy és mindet el kell helyezni a leveleken. (A sok zavaró körülmény ellenére, mint szín, pöttyök száma, levél mintája.)
- Meg lehet számolni, melyik levélen hány katica van.
- Lehet a katicákat levél nélkül szín, vagy méret szerint csoportosítani.
- Lehet kérni a pöttyök megszámlálását, majd azt tenni vissza, amit épp kérek (vagy ami a mesében következik, pl.: "És akkor a 3 pöttyös narancssárga katica is odarepült a másik levélre.")
3. Kupak mozaik
Hogyan lehet vele játszani?
- Ha a gyerek kap egy kupac kupakot és egy, vagy több lapot, elbíbelődhet azok elhelyezésével.
- Játszhatjuk ketten, vagy többen is, ha mindenkinek van egy lapja, a kupakokat pedig kosárból (látjuk), vagy zsákból (nem látjuk) húzzuk felváltva. Vagy színes dobókockával dobunk. Elvben itt is lehet győztest hirdetni.
- Lehet szóbeli irányítást követve kirakni a mintát, pl.: "Legyen a virág közepe narancssárga, az egyik szirom világoskék..."
- Ha elkészült a kép, meg lehet számolni, hány kicsi és hány nagy, vagy hány piros kupakot használtunk.
4. Párosítós
Ez egy egyszerű térbeli memória játék, ahol a kupakokba apró tárgykat ragasztottam, pl. gyöngyöt, gombot, csavart, anyát, kis gyertyát, medált, szívószál darabot, fa korongot stb. (lehetett volna még apró ceruza, bab, faág, hurkapálcika, meggymag, parafadugó-szelet, tészta...)
Hogyan lehet vele játszani?
- Legegyszerűbb a kiborított kupac párjait egymás mellé rendezni (persze előbb nem az összessel, ha kicsi a gyerek).
- Lehet kirakni minden párból egy-egy darabot, a gyerek pedig egy dobozból teszi mellé a párját (az eredetit le is lehet ragasztani egy laphoz, vagy doboztetőhöz mondjuk blue-tack-kel).
- Lefordítva lehet vele memória játékot játszani. Kezdetben mondjuk csak 3-4 párral.
- Persze lehet szókincsfejlesztésre is használni azokkal a darabokkal, aminek meg akarjuk tanítani a nevét. Mondjuk "Kérem a gomb párját! Kérem a csavaranya párját! stb." vagy ""Add ide azt, amit meg lehet gyújtani! stb."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése