2015. július 10., péntek

Nyári számegyenes

A kisebbik gyerekem, bár még csak első osztályos volt, most hirtelen a negatív számok iránt kezdett el érdeklődni, mikor egy Erdős Pálról szóló nagyon klassz mesekönyvet vettünk újra elő. (ezt)
Hurrá, hurrá, gondoltam, akkor barátkozzunk velük :)
A teraszon felrajzoltunk egy klassz hosszú számegyenest aszfaltkrétával (nekünk -14-től 14-ig fért el, a negatív és a pozitív számok és a 0 is különböző színnel) és a következőket játszottuk:
  • A gyerek valamelyik számra áll, én pedig mondom a műveleteket: +6, -8 stb, vagy "vegyél el 2-t" "adj hozzá 9-et" stb.
  • Ugyanez ugrással, vagyis fejben kell kiszámolni, és utána ugrani a megfelelő helyre - igaz, így csak az 1-el, 2-vel, 3-mal végzett műveletek jönnek szóba.
  • Utána már nem összeadást és kivonást, hanem számszomszédokat kértem, pl. "Ugorj a 2 kisebbik számszomszédjára!" stb.
Na, itt el is fáradt a gyerekem, pedig ötletem bőven volt még. :)




Azért leírom, amik még eszembe jutottak, hátha rá tudom venni máskor is:
  • különböző más "matekos" instrukciókat is lehet adni, pl "Ugorj arra, ami a 4 és a 6 között van!" "Ugorj egy 7-nél nagyobb páros számra" stb.
  • Lehet ugrás helyett (bár a saját testtel való megtapasztalás csodás élmény, különösen a számszomszédoknál nagyon látványos) célba dobással is. És így akár két gyerekkel is (ki tud közelebb dobni?).
  • Összeadás-kivonás gyakorlását lehet fordított kérdésekkel is: "Mennyit kell adni 9-hez, hogy 13 legyen?" - lelépi, megszámolja.
  • Ugráljon végig kettesével, hármasával, úgy, hogy csak páratlan számokra ugrik stb. Ez már előkészíti a szorzást is :)
És igen, aztán a szorzás jön majd, mert az is szerepel a fent említett könyvben, utána meg a prím számok. Hosszú még a nyár! :)

2 megjegyzés:

  1. Kedves Orsolya!
    Írhatnék Neked privát üzenetet? Ha igen, milyen címre?
    Köszönöm!

    VálaszTörlés