A testkép, testséma fejlesztése minden gyereknél nagyon fontos, bár az is igaz, hogy egy ép fejlődésű gyereknél, hacsak nem tartjuk kalodában, többnyire azért magától is kialakul. Vannak azonban esetek, amikor ez a terület kiemelt fontosságú. Ilyen mindenféle mozgásprobléma, végtaghiány és - bár kevésbé gondolnánk - az autizmus is.
Autizmusban elég gyakori, hogy a gyerekek - mint sok minden mást is - a saját testüket is másképp, nehezen érzékelik. Talán Donna Williams története (kérem, szóljon, aki tudja biztosan és pontosan!), hogy gyerekkorában éveket töltött azzal, hogy a kézfejét megpróbálta lerázni a karjáról, mert nem tudta, hogy hozzá tartozik. Furcsa, igaz? Márpedig a testünk egész életünkben velünk van (és nem csak az iskolában, mint sok más tudás), nem árt jóba lenni vele.
Ráadásul, ha nincs képem a testemről, hogyan lehetne képem a gondolataimról és az érzelmeimről? Ha pedig nincs képem a gondolataimról és az érzelmeimről, hogyan érthetném meg, hogy másoknak is vannak gondolataik és érzelmeik, amik ráadásul különböznek az enyémtől? És már itt is vagyunk az autizmus egyik nagy problémájánál, a már korábban is emlegetett elmeolvasás zavaránál.
Szóval hiszem, hogy sok minden múlik a saját testünk megismerésén és sokkal, de sokkal többet kéne vele foglalkoznunk. (Az én egyik gyerekemnek is van vele gondja rendesen, szóval egész közelről és sokat látom, milyen ez.)
Összegyűjtöttem hát most egy (korántsem teljes) listát olyan játékokról, amik segítségünkre lehetnek:
Mutogatós dalok, mondókák
Egészen kis kortól játszhatjuk, többet már csecsemőkkel is lehet közösen (kezüket fogva, vagy őket simogatva) mondogatni. Igazából minden mutogatós és simogatós dal ide tartozik, de most jöjjön csak néhány olyan (címek és kezdősorok, gondolom, a netről kikereshetőek a szövegek), amik kifejezetten testrészeket tanítanak.
- Lóg a lába, lóg a...
- Hej laboda, laboda...
- A fejem, a vállam, a térdem, a bokám...
- Itt a szemem, itt a szám...
- Kicsi orr, kicsi száj...
- Hüvelykujjam almafa...
- Hüvelykujjam korán kelt...
És néhány mozgásos, utánzós (ebből is nagyon sok van még):
- Tekeredik a kígyó
- Ugráljunk, mint a verebek
- Sétálunk, sétálunk
- Áll a baba, áll
- Ácsorogjunk, bácsorogjunk
- Bújj, bújj, itt megyek
- Bújj, bújj zöld ág
- Cini-cini muzsika
- Járjunk táncot
Testrészek érintése, simogatása
Kellemes intim, pihenős játék, ha a gyerek karját, lábát, hátát, hasát, talpát, arcát stb. siomgatjuk különféle anyagokkal, eszközökkel (szúrós labda, festőecset, szilikon ecset, festőhenger, puha és durvább ecset stb.). Közben mondhatjuk is, hogy "kezem, lábam..."
Önellátás
Sokat segít, ha az önellátási teendőkbe minél aktívabban bevonjuk a gyereket és közben tudatosítjuk is, épp mit csinál: mosakodás, kézmosás, törölközés, fogmosás (min. iskolás korig mindenképp segíteni kell még!), fésülködés, öltözés.
Nagymozgásos játékok
Bármi, amiben megtapasztalható, hogy hogyan mozog a test a térben: Pl. mindenféle fogócska, bújócska, kuckó építés, hinta, csúszda, futás, úszás, kerékpár, roller, kúszás, mászás, pokrócba betekerés, pörgetés, forgatás, trambulin, kirándulás, lovaglás, szánkó, később korcsolya, síelés, az összes egyensúlyozó játék, Tűz, víz repülő.
Szoborjáték és társai
Zenére sétálunk körbe, majd amikor megáll a zene, szoborrá (mozdulatlanná) kell dermedni.
Egy másik hasonló játék a Simon mondja: Itt egy felnőtt (vagy kijelölt játékvezető) különböző utasításokat ad a többieknek, akiknek azonban csak akkor szabad azt végrehajtaniuk, ha előtte elhangzott, hogy "Simon mondja." Pl.: "Simon mondja emeld fel a karod." - megcsináljuk, de "Guggolj le!" - nem csináljuk meg. (Ebben a két esetben jó kitalálni valami mást kiesés helyett, hiszen ha épp az esik ki először, akinek a legtöbbet kéne gyakorolni, akkor nem biztos, hogy elérjük a célunkat. Ha már értik, lehet zálogot adni, de úgy is jó, ha csak simán örülünk a jó teljesítménynek.)
Szintén ilyen gyors reagálást és irányváltást igényló játék a székfoglaló is, ezt biztos mindenki ismeri.
Árnyképes játékok
Diavetítővel hátulról megvilágítunk valakit (aki a többiek mögött áll, de a képe az előttük lévő falra vetül), a többiek pedig kitalálják, milyen mozdulatot tett (pl. felemelte az egyik karját, terpeszbe állt, leguggolt stb.)
Szívverés, légzés megfigyelése
Először magunkon, később egymáson. Nyugalmi helyzetben fekve, vagy ülve és futás után. Össze lehet kötni relaxációs technikákkal, feszítéssel, lazítással.
Tükrös játék
Egymás mozdulatait kell utánozni szemben állva, mintha egymás tükörképei lennénk. (Vagy egy nagy tükör előtt egymás mellett állva, akkor jobbat a jobbal utánozzuk.)
Tárgyak elhelyezése magunkon
Praktikus a babzsák, de lehet kedvenc állatka, kendő, pillangó, vagy bármi más is. Kérhetjük egyszerűen, hogy szemben ülve csinálja azt, amit mutatunk (megint tükörben): tegye a tárgyat a fejére, hóna alá, felfordított tenyerébe, feneke alá, talpa alá, háta mögé stb, vagy kérhetjük ugyanezt szavakkal, kezdetben úgy, hogy mutatjuk is, aztán már a nélkül. Téri irányok gyakorlására is remek.
Testrészek megérintése
Lehet magán, vagy máson. Kérhetjük szóban, vagy húzhatunk képet. Lehet úgy is játszani, hogy körben állunk, mindenki húz két kártyát valamilyen testrész képével, vagy nevével, aztán egyik kezével a tőle balra lévőn érinti meg az egyik, a tőle jobbra lévőn a másik megadott testrészt. Mókás családi elfoglaltság :)
Egymás hátára rajzolás
Ezt mindenki ismeri: ki kell találni mit rajzoltak a hátára - nyilván valami életkornak, fejlettségi szintnek megfelelő legyen (vonal, kör, pont, napocska, fa, számok, betűk...).
Vonalelemek, betűk alakítása a testünkből
Iskolás korban még az írás előtt legjobb lenne, ha minden gyerek megtapasztalhatná saját fekvő és álló önmagát mint fekvő és álló egyenest, ha végigsétálhatna a kör-, vagy a hullámvonalon, mielőtt írnia kéne (és persze még közte is van néhány lépés ;)), ha társaival összekapaszkodva alkothatnának betűket és hasonlók. Sajnos erre a mai rohanó iskolában ritkán jut idő - tisztelet a kivételnek.
Játékok csoportban
Méret szerint sorba rendeződés (vagy bármilyen más sorban "ki áll melletted/mögötted/előtted?"), külső jegyek (hajszín és -hossz, szemszín, fiú-lány, ruházat, szemüveg stb.) megfigyelése, helycserés játékok (körben, vagy kis szigeteken állva pl. "cseréljenek helyet azok, akiken szoknya van!").
"Mi változott meg?" játék: egy gyerek behunyja a szemét, a többiek megváltoztatnak magukon valamit, vagy helyet cserélnek, az illető gyerek pedig miután kinyitotta a szemét kitalálja.
Társasjátékok
Most hallottam egy helyes kisvakondos játékról, ahol különböző cselekvéseket kell végrehajtani (mosolyogni, integetni, felmászni valakinek a hátára stb.) Itt elérhető.
Gyári játékok közül nagyobbaknak jó még a Twister, vagy az Aktivity. Utóbbinak elkészíthetjük házi változatát is, amikor csak el kell mutogatni (mondjuk kép alapján) egy-egy mozdulatot, egyszerű cselekvést. Nem a győzelemért, csak hogy jól érezzük magunkat ;) Ez a mi hasonló készletünk egy része, néha elővesszük:
Babázás
Testrészek megmutatása, megnevezése a babán, fürdetés, etetés, öltöztetés, altatás stb.
Finommozgásos játékok
Nem tartozik ide annyira szorosan, de ugyanúgy, ahogy a nagy mozgások, ezek is segítenek megtapasztalni magunkat a térben. Meg aztán ott a gyurma, amiből készíthetünk ember formát, a festés (kézzel,lábbal, sárral, vízzel aszfaltra stb.), az ember formájú kirakó, vagy építhető kocka, a rajzolás (saját, ill. egymás testének körberajzolása nagy méretű csomagolópapíron) stb.
Itt laminált lapokon lévő (így többször használható) hiányos fejre/testre lehet gyurmából, vagy másból (gombok, zsenilia, számolópálcika, gyufa stb.) szemet, orrot, szájat, karokat, lábakat készíteni:
Játék az ujjakkal
Kéz körberajzolása, színezése, ujjak megnevezése, összetett, vagy asztalra fektetett tenyerekkel megadott ujjak elemelése, szembefordított kezekkel megadott ujjak (pl. jobb hüvelyt a bal mutatóhoz) összeérintése, ugyanez párban.
Mára ennyi, remélem, mindenki talál közte kedvére valót!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése