2013. augusztus 11., vasárnap

Logopédia

Életünkben meglehetősen központi helyet kap mostanság a logopédia. Miután (elég későn) rájöttem, hogy az óvodai fejlesztés nem sokat ér, gyorsan kerestünk egy logopédust és mellette igyekszünk itthon is minél többet gyakorolni (szinte minden nap leülünk 10-15 percre - ehhez van logopédia kártyánk a napirendben). Egy kedves ismerősömtől kaptam néhány ötletet arra is, hogyan lehet a nyelv és a száj izmait edzeni, ami igencsak ránk fér, így nem csak a saját logopédusunk által "rendelt" gyakorlatokat végezzük, de sokszor játszunk is ezt-azt. 
Pl. kis korongokat szívószállal felszippantva pakolunk be a dobozába. (A vastag hajlított szívószál vált be leginkább.)

Egy saját ötleteléssel elkészített speciális eszközzel mágneses lapocskákat, képeket pakolunk ugyanígy. A mágneses lapocskákhoz néhány vékony reklámmágnesre kisebb matricákat ragasztottam és e mentén szétvágtam őket.


Az eszköz egy parafadugóba csavart hosszabb csavar.




Van sok-sok képünk is, amiket az internetről gyűjtögettem össze, és amiken mindenféle hangot adó állat, jármű stb. szerepel. Ezzel úgy szoktunk játszani, hogy a két fiú szemben ül, egyiküknek mutatok egy képet, ő utánozza a hangját, a másik pedig (természetesen mindig) kitalálja, mi az, úgyhogy meg is kapja jutalmul a képet. (Nem logopédia, de még azt a csavart bele szoktam tenni a játékba, hogy a végén furfangos kérdésekkel kérem vissza a képeket, pl. "kérem azt, aminek patája van" és hasonlók. Sajnos már nem tudok elég nehezeket kérdezni :))


Szintén az internetről szedtem többféle arckifejezést ábrázoló képet. Az első félével az utánzáson túl úgy is szoktunk játszani, hogy egyik gyerek a zöld, másik a narancssárga sorozatot kapja, + mindenkinek van egy sima fehér lapra nyomtatott, nem szétvagdosott táblázata is (mint az alsó képen, csak ugyanezekkel az arcokkal), ahova a kis színes lapokat elhelyezi. Érthető, ugye? Egyszerűen egyezteti az egyformákat, ami amúgy ennél a sorozatnál nem is olyan egyszerű. De lehet simán párosítani, vagy természetesen mutogatni és a másik mutogatása alapján kitalálni is.



Megint játékos feladat a "kuglidöntés". Itt is van egy speciális eszköz, amit a szájukba véve lengetnek, és próbálják eldönteni vele a kuglinak befogott maradék ceruzavégeket.


Ez az eszköz: a gombos fele kerül az összezárt fogsor és az ajkak közé, a golyókkal pedig megy a döntés.


Nagy klasszikus (még én is ismertem) a ping-pong labda fújás. Szokták egymásnak is (az sokkal nehezebb), vagy kapuba.


Fújni mást is szoktunk, pl. vízzel feltölthető agyag madárkákat (vásárokban kapható), sípot, gyertyát (szívószállal), szappanbuborékot, vagy ilyen helyes pipákat:

Lebegő labda

Vannak evős feladataink is: kölesgolyót felcsipegetni a tányérról csak az ajkakkal, keresztbe a szájba tett ropit beügyeskedni, vagy összetejfölözött tányért (kivételesen) kinyalogatni.

Korábban már mutattam, hogy a logopédustól kapott feladatokat is igyekszünk vizuálisan megtámogatni. Én főleg Jákobon azt látom, hogy úgy tud leginkább koncentrálni, ha egyszerre csak egy feladat képét látja.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése