2020. március 22., vasárnap

Mit kezdjünk az autista gyerekünkkel otthon a koronavírus idején? 6. rész

És eljött a 2. hét. Vagyis az elsőt túléltük és volt sok-sok tanulsága. Például az, hogy nehéz egyszerre otthonról dolgozni, háztartást vezetni és egy (vagy több) gyerek tanulását egyengetni. Különösen, ha az egyik (vagy több) gyerek autista.

A most kialakult helyzet mindenkinek új. Tanároknak, szülőknek egyaránt. Van, ahol még nem kezdtek hozzá a digitális oktatás/fejlesztés megszervezéséhez, más pedagógusok tucatjával alakítottak csoportot és kora reggeltől késő estig a számtógépük előtt ülve próbálnak kitalálni valami okosat és használhatót és közben bizony néha abba a hibába esnek, hogy túl sok feladat küldenek és túl sokat várnak el a szülőktől is. Mert örülnek, hogy megtudják oldani és örülnek, hogy van ötletük. Nem biztos viszont, hogy ez mindenkinek jó, ill. vállalható. Nem biztos, hogy minden szülő alkalmas arra, hogy 
  1. tanítson. 
  2. a saját gyerekét tanítsa.
  3. a saját autista gyerekét tanítsa, ill. fejlessze.
Arra biztatnék hát mindenkit, pedagógusokat és szülőket egyaránt (köztük magamat is), hogy az első nagy roham után álljunk meg egy pillanatra, gondoljuk át, mi a jó nekünk és merjünk kérni, kérdezni. Kérdezzük meg a szülőket, jó-e így, elég-e, nem sok-e, legyen-e máshogy, másmilyen a segítség. Kérdezzük meg a pedagógusokat, hogy lehet-e kevesebb, lehet-e máshogy. Nem kell mindent szó nélkül megcsinálni és belerokkanni. Merjünk nagyot gondolni és merjünk bátran kérdezni, ezzel leszünk együtt okosabbak! Legyen ez a hét a párbeszédé!*

Képtalálatok a következőre: two people talking clipart

*+2 tipp pedagógusoknak: 
  1. Mivel mi a tantárgyak egy részével amúgy is együtt haladunk itthon is a fiammal, ezért van egy kis tapasztalatom az otthontanulás megszervezésében. Ez a tapasztalat pedig azt mutatja, hogy nekem sokkal könnyebb a saját energiáim csoportosítása, ha egyszerre csak egy tantárgyból kell készülni és ezt észben tartani. Vagyis úgy szoktuk, hogy néhány hétig irodalmat tanulunk, néhány hétig történelmet stb. Szóval elképzelhető, hogy másnak is beválik, ha legalább napi blokkokba összevonjuk a tantárgyakat: legyen a héten egy matekos nap, egy természetismeretes stb. 
  2. Mivel minden család ritmusa más, ezért nehéz olyan időbeosztást találni, melyben mindenki jól érzi magát. Az önálló munkára feladott feladatokat én ezért soha nem kérném másnapra, hanem mindig legalább egy hetet adnék mindenre. Így lehetne, hogy aki reggel szeret tanulni a gyerekkel, az reggel tegye, aki este, az este, aki pedig a saját munkája miatt hétvégén tudja ezt leginkább megoldani, az csinálhassa úgy.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése