2020. március 15., vasárnap

Mit kezdjünk az autista gyerekünkkel otthon a koronavírus idején? 2. rész

Mit játsszunk közösen, avagy mi legyen a napirendben?

Ahogy az előző bejegyzésben is írtam, autista gyerekeknek különösen fontos, hogy kialakítsunk valami új otthoni menetrendet az óvoda- és iskolabezárások idejére. Úgy látom, sok szülő (és egyébként sok szakember is) kétségbe van esve az elmaradó fejlesztések miatt, így most igyekszem néhány olyan dolgot összegyűjteni, amivel biztosan csak jót teszünk a gyerekünkkel.
Én tehát ezeket javaslom otthonra, közös tevékenységnek:

  • Legyen minden nap mozgás, lehetőleg többször is. 
    • Ez lehet az előszoba folyosóján felállított akadálypálya, pl. ilyen: 2 szék, ami alatt átbújik a gyerek, 1 nagy plüss/gördeszka/akármi, amit átlép, megint két szék, ami alatt átbújuk, majd néhány párna, amin végigsétál. Visszafelé térkézláb másszon a párnákon, a szék tetején másszon át (lehet a szék oldalra fordítva is), lépje át a tárgyat, majd megint a szék tetején másszon. Ehhez hasonlót bármelyik lakásban össze lehet rakni. Lehet benne ugrás, nagyot lépés, hason csúszás, gurulás stb.
    • Lehet a mozgás labdázás. A labdát lehet gurítani, pattintani és dobni is, egyik nap játszhatunk kicsi, másik nap nagy labdával, vagy épp lufival. Beszélő gyerekekkel lehet egymásnak babzsákot, vagy plüss állatot dobálni, miközben számolunk (2-esével, 10-esével), vagy szavakat gyűjtünk (tárgyak a lakásból, szavak az óvodával kapcsolatban, állatok, emberek, színek stb.)
    • A Gyereketető/Skillo blogon és a videocsatornáján van egy csomó mozgásos játék pl. itt. Ujjgyakorlatok finommotorika fejlesztéséhez meg itt.


  • Legyen minden nap közös éneklés, mondókázás. Kisebbekkel lehet ölben ülve billegni, táncolni, ugrálni, nagyobbakkal elő lehet venni az ének könyvet is ötletadónak. Számos oldalon találni ehhez inspirációt a neten, pl. itt
  • Legyen minden nap (legalább egy, de akár 2-3 is) közös olvasás. Lehet, hogy ez eleinte csak 1 perc, vagy nem is olvasás, csak a képek nézegetése a reklámújságban, vagy egyetlen rövid vers, de naponkénti gyakorlással egészen biztosan lehet benne haladni. Fontos, hogy itt is, mint mindig olyat és annyit akarjunk csak, ami a saját gyerekünknek befogadható.
  • Legyen minden nap valami kézműveskedés. A rajzoláson túl lehet gyúrmázni (itt a házi gyurma receptje), tésztát gyúrni, festeni (akár kávéval, pirospaprikás vízzel, ha más nincs otthon), ragasztani, vágni, sarazni, varrni, kötni, horgolni, hímezni. Néhány ötlet található még itt. A kokárdát a fiam horgolta: egyetlen sor 3 színből feltekerve, egy filc körre felragasztva.
  • Legyen minden nap valami társasjáték. Ez kezdetben lehet az, hogy felváltva dobáljuk a dobozba a golyókat (formabedobóba az elemeket), aztán együtt örülünk, ha kész. Vagy hogy felváltva gurítjuk le a lejtőn az autókat. Később játszhatunk pénzfeldobósat, ha fej, az egyikünk viszi, ha írás, a másikunk. Jók az egyszerű dobókockás lépegetős játékok is, a memória, a Fekete Péter stílusú kártyák, de ezer dolgot ki lehet találni az otthon talált tárgyakból is (pl. babszem, vagy gyufaszál gyűjtögetés dobókockával dobva).
A fenti tevékenységekkel otthon is nagyon komoly fejlődést tudunk elérni, akármekkora és akármennyire ügyes is a gyerekünk. És unatkozni sem fogunk, ha ezeket mind beillesztjük a napirendbe.
Az iskolásoknak természetesen tanulniuk is kell majd. Ezzel nagyon sok fórumon foglalkoznak máris, a tanárok is gyűjtik az ötleteket, de szerintem senki ne essen kétségbe, ha hétfőn még nem megy minden gördülékenyen, néhány nap kihagyás senkinek nem fog megártani! Legközelebb erről írok majd.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése