2014. június 3., kedd

Időmérés, visszaszámlálás

Az idő rendkívül megfoghatatlan dolog. Nekünk is, autizmusban meg aztán pláne. Ezért fontos, hogy amikor szükséges, láthatóvá tegyük. Döbbenetes tud lenni, milyen sokat segít egy-egy olyan helyzetben, amikor a gyerek nem akar elkezdeni, vagy befejezni valamit.
Nem magyarázom ezt most hosszan, inkább csak mutatok néhány lehetséges időmérő eszközt, hogy megmutassam, mennyire sokféleképpen lehet.

A legegyszerűbb és mindig "kéznél lévő" "eszköz" a számolás.

1-2-3

Épp tegnap volt pl. egy olyan kalandunk a fiammal, hogy fényképet kellett róla készíteni, de nem akarta kinyitni a szemét, csak ült ott és szorította, én pedig először természetesen megpróbáltam a lelkére beszélni, hogy ez most milyen fontos, de nem tart sokáig stb.  Miután ez semmit nem ért, szerencsére eszembe jutott a csodafegyver: "Kinyitod, 10-ig számolunk és már kész is." És így lett. Semmi harc, semmi feszültség. Van ilyen.

Egy másik gyakran használt dolog, amit az ép gyerekeknek is simán odaállítunk a fogmosáshoz, hogy az ominózus 2, vagy 3 percet segítsünk megéreztetni, a homokóra. Használhatjuk pl így: "Addig nézheted még a TV-t, amíg a homokóra lepereg, utána megyünk vacsorázni." vagy "Addig vágom a hajad, amíg lepereg a homokóra, utána vége."A fairplaytrade.hu oldalon kapható készletben fél, 1, 3, 5 és 10 perces homokóra, így mindig az alkalomhoz illőt lehet kiválasztani. Hátránya lehet, hogy a gyerek a homokórát nézi (főleg, ha nem ilyen, hanem valami menő folyadékos, vagy hasonló) a helyett, hogy a dolgát csinálná.

Kis homokóra készlet

Ezt a hátrányt kiküszöbölhetjük a kevésbé látványos konyhai csörgőórákkal (nekünk ilyen ikeás van, de bármi jó). Ilyenkor akkor kell befejezni/elkezdeni valamit, amikor a csörgést halljuk. Pl. kijönni a kádból, vagy elindulni. Nagyon erős késztetés tud lenni, a gyerek érzi, hogy itt most nincs helye ellenállásnak, hátránya viszont, hogy rövidebb időre nem könnyű felhúzni (a miénket legalábbis). Ha pedig az ember nem figyel, előfordulhat, hogy a gyerek átállítja (bár az enyémek pont csalni nem nagyon szoktak :))

Digitális órákkal, telefon időzítőjével is lehet hasonlót. Jó, ha a végén csipog, vagy csörög.


Csuda menő autizmus-specifikus eszköz a time timer, vagy időzítő. Ez már nagyon hasonlít egy igazi órához és úgy működik, hogy amikor felhúzzuk, az a piros körcikk jól láthatóan jelöli a hátra lévő idő nagyságát. Akár 1 órára is be lehet állítani és nagyon diszkréten csipog a végén, ellentétben a konyhai csörgőórákkal.


Természetesen készíteni is lehet időmérő eszközöket, tárgyakkal, képekkel is lehet jelezni az idő múlását.
Egymásra rakunk pl. 4 kockát, majd a rendelkezésre álló idő negyedénél, felénél, háromnegyedénél leveszünk egyet-egyet úgy, hogy a gyereknek is szólunk, majd mikor lejárt az idő, levesszük az utolsó elemet is és befejezzük, amit épp csináltunk (játék időnél remek pl.). A gyerek érdeklődésétől függően a tárgy lehet 4 baba, vagy gyöngy, akármi. 

Hasonló ez a papírból készült valami is (3 összeillő papírdarab laminálva és blue-tack-kela bordásfalra rögzítve.), amit a bölcsiben használok a nagyobb gyerekekkel. Természetesen nem a forma a lényeg, de ezt a keskenyedő valamit gyakran használják, és a négyfelé vágott kört is. (Mi egyébként úgy szoktuk, hogy ha szeretném, hogy valaminek vége legyen, akkor szólok, hogy még 3 perc, kiteszem ezt a visszaszámolót, majd percenként leveszek egyet. Így nem kell előre tudnom, mennyi lesz a teljes idő, csak az utolsó percekben kell résen lennem. Értik.)
  

Egész hasononló bár nem szigorúan vett időmérő az is, mikor ismétlésszámot szeretnénk jelezni, vagyis, hogy valamiből hány van még. Így szoktam pl. a szekrényre tett 3 pöttyel jelölni, hogy még 3x pörgetem meg a búgócsigát, aztán vége a játéknak: minden pörgetés után leveszek egy pöttyöt, mikor az utolsó is lekerült, nincs több pörgetés, ha a búgócsiga megállt, elrakom.


Ugyanez étkezésnél: még ennyi kenyeret lehet kérni.


A mi logopédusunknak van egy olyan játéka, ami egy zárt, de átlátszó doboz 5 golyóval, amiket egy első szintről egy tekerős kerék segítségével lehet lejuttatni a földszintre. Úgy használjuk, hogy mindig  5 feladat van, és mindegyik után leesik egy golyó. Persze ez is, mint minden más csak akkor ér valamit, ha nagyon szigorúan betartjuk a magunk alkotta szabályt, vagyis 5 után nincs "csak még egy feladat", ha lejárt a homokóra nincs "még itt egy kicsit vágni kell a hajad" és hasonlók. Csak jól kell tervezni :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése